ВИБОРИ ДО МІСЦЕВИХ РАД ПРОЙДУТЬ ЗА НОВОЮ СИСТЕМОЮ?
Над розробкою цієї системи працює експертна група при Міністерстві розвитку громад та територій України. Координатор експертної групи Володимир Ковтунець розповів порталу «Децентралізація» про підготовлену «Концепцію удосконалення законодавства про місцеві вибори у зв'язку з реформуванням місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою» та що вона пропонує.
е пізніше осені наступного року в Україні мають відбутися вибори до місцевих рад – на новій адміністративно-територіальній основі. Райони буде укрупнено, а всі без винятку міста, селища і села об’єднано у спроможні громади. Однак реформування адміністративно-територіального устрою тягне за собою і реформування існуючої виборчої системи, яка є далекою від досконалості.
Наприклад, до обласних та районних рад на разі можна потрапити виключно за партійними списками, і це призводить до так званої «партизації», тобто до надмірного впливу політичних партій на рішення цих рад. А представництво тих чи інших територій у місцевих радах є дуже нерівномірним. Наприклад, зараз у Чернігівській обласній раді зовсім немає представників міста Чернігів. Навряд чи таку ситуацію можна назвати нормальною.
Тому Кабінет Міністрів України ще у січні цього року виступив з пропозицією до Мін’юсту, Мінрегіону, Центральної виборчій комісії і Всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування розробити проект внесення змін до Закону України «Про місцеві вибори». Результатом цього стала «Концепція удосконалення законодавства про місцеві вибори у зв'язку з реформуванням місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою», нещодавно презентована вже новим Міністерством розвитку громад та територій України.
Якими будуть наступні місцеві вибори? Про це «Децентралізації» розповів один з авторів документу, експерт ГО «Інститут виборчого права», народний депутат ІІ скликання Володимир Ковтунець.
- Якщо проводити вибори за старою виборчою системою, то в обласних радах деякі громади представлені взагалі не будуть, – зазначив експерт. – Ця система є спрощеною версією системи, яка пропонувалася 1997 року як компроміс із тими, хто намагався зберегти мажоритарну систему парламентських виборів. Друга проблема – партизація місцевих виборів. Пропорційна система за закритими чи відкритими списками на разі не відповідає їхньому конституційному статусу. Адже вони повинні не формувати державну політику, а вирішувати питання місцевого значення і виконувати делеговані державою повноваження. Вплив політичних партій на місцеві вибори є цілком природнім процесом, але в Україні він є надмірним.
Володимир Ковтунець наголосив, що концепція, у розробці якої він брав участь, не стосується реформування адміністративно-територіального устрою, не визначає, наприклад, якими будуть райони і чи зміниться функція обласних державних адміністрацій. Відповісти на ці запитання має реформа адміністративно-територіальної реформи. Разом із тим, експерт зауважив, що зміненню системи місцевих виборів має передувати, принаймні, укрупнення районів.
- Нові виборчі системи для місцевих виборів насамперед забезпечать представництво кожної, навіть найменшої громади в районних та обласних радах, – веде далі пан Володимир. – Формування укрупнених громад дозволяє зараз реалізувати конституційну норму про те, що обласні ради представляють інтереси територіальних громад області, адже нині представництво забезпечено лише районам і містам обласного значення. Крім цього, вона зробить чисельність рад нефіксованою, прив’язавши її до кількості виборців. Що більше буде виборців, то більшою буде рада. Третьою особливістю може стати поява мажоритарної системи у багатомандатних округах , яка поєднуватиметься з партійним висуванням. За таких умов кожна громада перетвориться на виборчий округ і делегуватиме своїх представників до районних та обласних рад. Щоб зменшити можливість зловживань та маніпуляцій перед виборами, ми запропонували встановлювати чисельність виборців у громаді станом на 1 грудня кожного року, і зробити її незмінною упродовж наступного календарного року. З цією ж метою ми запропонували формувати територіальні виборчі комісії не безпосередньо перед виборами, а щонайменше за рік до виборів. Таким чином зловживань стане менше, а конституційні права виборців будуть реалізовані більшою мірою, ніж зараз. Це є найпершою метою нашої концепції…
За словами Володимира Ковтунця остаточно прийняти ту чи іншу модель місцевих виборів має Верховна Рада. Для того, аби почути думку виборців, органів місцевого самоврядування, пан Володимир протягом двох наступних місяців разом з колегами планують провести кілька громадських обговорень у регіонах.
19 листопада об 11.00 відбулось засідання постійної комісії обласної ради з питань спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Миколаївської області, житлово-комунального господарства, капітального будівництва та архітектури
18 листопада об 11.00 відбулось засідання постійної комісії обласної ради з питань захисту прав і свобод людини, законності і правопорядку, антикорупційної та регуляторної політики, регламенту, депутатської діяльності та етики, комунікативної політики
15 листопада об 10.00 відбулось засідання постійної комісії обласної ради з питань науки і освіти, інновацій, молоді, сім'ї і спорту, культури та духовності
Нд | Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Антон Вікторович