Чи можна використати залишок освітньої субвенції на заходи тероборони – роз’яснення експертів
Експерти консультативної робочої групи з питань місцевих бюджетів в умовах воєнного стану надали роз’яснення на запитання читачів порталу «Децентралізація»: «Чи можна використати залишок освітньої субвенції на заходи територіальної оборони у вигляді надання субвенції від управління освіти до військової частини (тероборони)».
За інформацією експертів, Законом України від 15.03.2022 № 2134-IX «Про внесення змін до розділу VI “Прикінцеві та перехідні положення” Бюджетного кодексу України та інших законодавчих актів України» Розділ VI БКУ доповнено пунктом 222 та встановлено, що “...органи місцевого самоврядування або військові адміністрації можуть приймати рішення про перерахування коштів з місцевих бюджетів до державного бюджету, а також, як виняток з положень частини четвертої статті 103-2 і частини четвертої статті 103-3 цього Кодексу та пункту 11 розділу "Прикінцеві положення" Закону України "Про Державний бюджет України на 2021 рік", про спрямування залишків коштів за субвенціями з державного бюджету місцевим бюджетам, збережених на рахунках місцевих бюджетів станом на 1 січня 2022 року, на заходи територіальної оборони, задоволення продовольчих потреб цивільного населення, евакуацію/вивезення/переміщення цивільного населення із місцевості, де ведуться бойові дії, та небезпечних територій у безпечні місця, зокрема на оплату транспортних послуг, пально-мастильних матеріалів, облаштування місць розміщення громадян, які у зв’язку з бойовими діями залишили місце проживання/перебування, оплату інших заходів, спрямованих на підтримку цивільного населення в умовах воєнного стану".
Згідно з пунктом 48 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України, субвенції - міжбюджетні трансферти для використання на певну мету в порядку, визначеному органом, який прийняв рішення про надання субвенції.
Відповідно до вищезазначеного, КМУ постановою від 26.03.2022 р. № 365 урегулював (уточнив) питання використання залишків двох субвенцій, які утворились на кінець попереднього бюджетного періоду, а саме мова йде про такі субвенції:
освітня субвенція (оновлений абз. 19 п. 3 Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджених постановою КМУ від 14.01.2015 р. № 6);
субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами (оновлений абз. 2 п. 11 Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, затверджених постановою КМУ від 14.02.2017 р. № 88).
Окрім напрямів використання, дозволених для них раніше, їх також дозволено використовувати на:
заходи територіальної оборони;
задоволення продовольчих потреб цивільного населення;
евакуацію / вивезення / переміщення цивільного населення з місцевості, де ведуться бойові дії, та небезпечних територій у безпечні місця, зокрема на оплату транспортних послуг, пально-мастильних матеріалів, облаштування місць розміщення громадян, які у зв’язку з бойовими діями залишили місце проживання / перебування, оплату інших заходів, спрямованих на підтримку цивільного населення в умовах воєнного стану.
Постанова КМУ № 365 набула чинності з моменту опублікування — 27 березня 2022 р.
Тобто, у цій постанові йде мова про можливість направлення залишків коштів, зокрема, на заходи* тероборони (а не як субвенцію військовій частині (теробороні), про що написано у запитанні), а також заходи, пов'язані із підтримкою цивільного населення.
*сукупність заходів, спрямованих на досягнення єдиної мети, завдань та очікуваного результату, визначення та реалізацію яких здійснює розпорядник бюджетних коштів відповідно до покладених на нього функцій - це є бюджетна програма! (п.4 ч.1 ст.2 Бюджетного кодексу України)
Важливо! Не можна ототожнювати поняття «військова частина» і «тероборона». Із запитання чітко не зрозуміло об’єкт отримання субвенції.
З точки зору правових підстав їх діяльності слід врахувати наступне.
Відповідно до Закону України “Про національний спротив”, територіальна оборона складається з 1)військової, 2) цивільної та 3) військово-цивільної складових (ст.4 цього Закону).
Військова складова територіальної оборони включає органи військового управління, військові частини Сил територіальної оборони Збройних Сил України, інші сили і засоби сил безпеки та сил оборони, які залучаються до виконання завдань територіальної оборони (ст.4 Закону України “Про національний спротив”). Такі утворення фінансуються з державного бюджету України.
Військова частина Сил територіальної оборони ЗСУ – це бюджетна установа (розпорядник бюджетних коштів державного бюджету), яка є юридичною особою з усіма наслідками, що передбачають дотримання нею вимог бюджетного законодавства і можливість отримання фінансових ресурсів з місцевого бюджету у відповідний спосіб і на відповідні цілі.
Добровольче формування територіальної громади - воєнізований підрозділ, сформований на добровільній основі з громадян України, які проживають у межах території відповідної територіальної громади, який призначений для участі у підготовці та виконанні завдань територіальної оборони в межах території відповідної територіальної громади.
Добровольче формування Територіальної оборони відноситься до військово-цивільної складової. Діяльність добровольчого формування провадиться під безпосереднім керівництвом і контролем командира військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил за територіальним принципом ( ст.8 Закону України “Про національний спротив” і п.3 постанови Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 р. № 1449).
Статус добровольчого формування територіальної оборони законодавчо не визначено. ДФ ТГ мають особливості діяльності. Відповідно до ч. 2 ст.4 Закону України «Про Громадські об’єднання»(№4572) встановлене наступне:
“Громадські об'єднання не можуть мати воєнізованих формувань”.
Тобто, ДФТГ не може діяти як громадське об’єднання у розумінні положень Закону України «Про Громадські об’єднання» (№ 4572).
Як наслідок, ДФТГ не може бути одержувачем бюджетних коштів.
Втім, відповідно до ч.2 ст.14 Закону України “Про національний спротив” сільські, селищні та міські ради, зокрема:
беруть участь у підготовці та виконанні завдань національного спротиву в мирний час та в особливий період;
забезпечують у межах відповідних видатків місцевих бюджетів належне фінансування заходів національного спротиву місцевого значення та підготовки громадян України до національного спротиву;
сприяють створенню добровольчих формувань територіальних громад;
забезпечують життєдіяльність населення і функціонування об’єктів інфраструктури у межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці;
сприяють популяризації участі в заходах національного спротиву громад;
сприяють реалізації заходів національного спротиву.
Відповідно до Закону України “Про основи національного спротиву”, Порядку організації, забезпечення та проведення підготовки добровольчих формувань територіальних громад до виконання завдань територіальної оборони, затвердженого постановою КМУ від 29 грудня 2021 р. № 1447, основою планування підготовки добровольчих формувань є каталог завдань за стандартами та програми підготовки, що розробляються з урахуванням предметів навчання, форм та методів їх проведення, часових показників початку та завершення навчального року; кількості навчальних днів у місяці; тривалості навчального дня; тривалості однієї навчальної години (п.3). Каталог завдань затверджується Генеральним штабом Збройних Сил. Програма підготовки добровольчих формувань погоджується із Командуванням Сил спеціальних операцій Збройних Сил. Інші повноваження по виконанню завдань встановлені у п.4. постанови КМУ № 1447. Зокрема, сільські, селищні та міські ради забезпечують у межах відповідних видатків місцевих бюджетів належне фінансування заходів з підготовки добровольчих формувань місцевого значення.
Відповідно до п.п.5-7 вищезазначеного Порядку, забезпечення підготовки добровольчих формувань до виконання завдань за призначенням здійснюється шляхом проведення заходів суб’єктами підготовки із забезпечення запланованих заходів з підготовки добровольчих формувань за всіма напрямами постачання відповідно до обґрунтованих заявок і норм забезпечення (лімітів використання) матеріально-технічними засобами за класами постачання, навчальною матеріально-технічною базою, фінансовим ресурсом.
Для підготовки добровольчих формувань створюється навчальна матеріально-технічна база за рахунок видатків місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством.
Для проведення заходів з підготовки добровольчих формувань використовуються матеріальні засоби, навчальні об’єкти військових частин Сил територіальної оборони Збройних Сил та об’єкти військових частин (установ), військових навчальних закладів, навчальних центрів Збройних Сил, інших складових сил безпеки та сил оборони, об’єктів, які перебувають у сфері управління державних органів та органів місцевого самоврядування за попереднім погодженням з їх керівниками.
Перевезення особового складу добровольчих формувань до місць проведення занять та у зворотному напрямку здійснюється за рахунок видатків місцевих бюджетів.
Висновок:
Передача залишків коштів освітньої субвенції, які збережені на рахунках місцевих бюджетів станом на 1 січня 2022 року, управлінням освіти на заходи тероборони у вигляді трансферту (субвенції) з місцевого бюджету державному бюджету (військовій частині), законодавством не передбачено, оскільки не передбачає окрему бюджетну програму для їх планування і виконання.
Консультативна робоча група продовжує працювати і надавати роз’яснення.
Громади можуть і надалі надсилати свої запити, заповнивши форму за посиланням: https://forms.gle/YiJzf5NvU1LZKtVeA
Робоча група створена у березні 2022 року на базі кластеру з питань фінансів та бюджетування секторальної робочої групи «Децентралізація та регіональний розвиток».
До складу консультативної групи входять фахівці Центральних органів виконавчої влади, експерти з фінансових питань програм і проектів міжнародної технічної допомоги, які надають донорську підтримку в рамках реалізації реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, а саме: SKL International, USAID «ГОВЕРЛА», «U-LEAD з Європою», DECIDE, «ООН Жінки», USAID DOBRE, ОЕСР.Детальніше https://cutt.ly/tGKWQk9
19 листопада об 11.00 відбулось засідання постійної комісії обласної ради з питань спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Миколаївської області, житлово-комунального господарства, капітального будівництва та архітектури
18 листопада об 11.00 відбулось засідання постійної комісії обласної ради з питань захисту прав і свобод людини, законності і правопорядку, антикорупційної та регуляторної політики, регламенту, депутатської діяльності та етики, комунікативної політики
15 листопада об 10.00 відбулось засідання постійної комісії обласної ради з питань науки і освіти, інновацій, молоді, сім'ї і спорту, культури та духовності
Нд | Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Антон Вікторович