10 законопроектів, важливих для підтримки та розвитку громад і територій – інфографіка
Осінь-зима 2023 року, на жаль, не стали в українському Парламенті сезоном децентралізації, регіонального розвитку, підтримки місцевого самоврядування в часи війни. З досить великого списку найбільш очікуваних законодавчих змін, які ще влітку були готові до розгляду в першому або другому читанні, народні обранці жодного законопроекту поки не ухвалили… Отже в частині децентралізації завдань на початок 2024 року у Верховної Ради менше не стало. Про них і поговоримо.
Одне з таких завдань Парламенту, яке вже самі депутати називають боргом перед місцевим самоврядуванням, - це ухвалений в першому читанні законопроект №4298. Як відомо, він передбачає переформатування місцевих державних адміністрацій в органи префектурного типу. І зробити це варто було б одразу після створення нового адміністративно-територіального устрою 2020 року та змін до бюджетного законодавства. Але законопроект залишається неухваленим вже понад три роки. Наприкінці 2023 року вкотре відбулися обговорення документу за модерації з боку Ради Європи. За нашими даними, учасники досягли компромісу щодо редакції на друге читання. Для того, щоб документ потрапив до зали Верховної Ради, потрібен повторний розгляд на профільному парламентському Комітеті. Отже, заходимо на чергове коло, яке, сподіваємося буде останнім і успішним.
Досі очікують громади від народних обранців також легальної можливості фінансово та матеріально підтримувати Збройні сили України. Законопроект №9559-д, який був зареєстрований у Парламенті в серпні минулого року, має на меті спростити процедури закупівель для ЗСУ. Як відомо, Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування рекомендував ухвалити його одразу в цілому. Але поки у залу законопроект не потрапив, бо, за нашою інформацією, «досі не вдалося знайти компроміси щодо деяких його положень».
Залишаються невирішеними також питання, пов’язанні з мобілізацією старост, спрощенням процедури їх призначення та звільнення, з формуванням старостинських округів на постраждалих територіях. Відповідний законопроект №9518 був готовий до першого читання ще в серпні минулого року, але поки залишається без розгляду.
У 2023 році відновилося обговорення необхідності ухвалення законопроекту про адміністративний збір №4380. Усі учасники обговорень підтвердили нагальність і важливість цих змін. Законопроект, який мав би позитивний вплив на місцеві бюджети, в липні 2023 року навіть був рекомендований до ухвалення в першому читанні. Документ не втрачає актуальності, але досі залишається без розгляду без видимих на те причин.
Варто згадати і про блок з чотирьох законопроектів, котрі стосуються прозорості діяльності органів місцевого самоврядування та залучення жителів громад до прийняття рішень на місцях:
- №6401 - щодо забезпечення прозорості місцевого самоврядування, який розширює норми про відкритість діяльності місцевих рад та постійних комісій органів місцевого самоврядування
- №7283 - щодо народовладдя на рівні місцевого самоврядування, який передбачає, що порядок ініціювання, проведення та застосування механізмів місцевої демократії регулюється ОМС у статутах громад або окремих рішеннях місцевих рад
- №6319 - щодо вдосконалення порядку організації, діяльності та припинення органу самоорганізації населення
- №4254 щодо публічних консультацій, який забезпечує право на участь в управлінні публічними справами, визначає правила проведення публічних консультацій, їхні терміни, форми та принципи.
Усі ці законопроекти вже ухвалені у першому читанні, і представники профільного парламентського Комітету згадували їх серед пріоритетів на цей рік.
До евроінтеграційних законопроектів, котрі точно обговорюватимуться найближчим часом, ми б віднесли ухвалений в першому читанні законопроект №9450 щодо вдосконалення участі місцевого самоврядування у міжтериторіальному та транскордонному співробітництві, який має розширити доступ органів місцевого самоврядування до європейських ресурсів на відновлення. Також тут треба згадати підготовлений до першого читання законопроект №10284 щодо стимулювання участі державних органів та органів місцевого самоврядування в реалізації програм та проектів міжнародної технічної допомоги та транскордонного співробітництва, який дозволить доплачувати працівникам ОМС, обласних та районних адміністрацій з коштів, залучених через проекти міжнародного співробітництва.
В кінці згадаємо законопроекти, за розглядом яких ми стежили раніше, але зараз вважаємо, що вони мають мало перспектив на розгляд:
- №8056 щодо вдосконалення повноважень органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у період дії воєнного стану». Законопроект більш ніж за рік з моменту реєстрації не пройшов навіть Комітет, хоча досить широко обговорювався, в тому числі і на Конгресових слуханнях.
- № 6479 щодо комунальної власності. Законопроект є у Дорожній карті реформи, але з кінця 2022 року не розглянутий Парламентом і навіть публічно не обговорюється.
- №9241 про оновлення державної регіональної політики в умовах відновлення регіонів та територій від наслідків повномасштабної збройної агресії проти України. На нашу думку, законопроект втратив актуальність, враховуючи, що Міністерство вже презентувало проект змін до Державної стратегії регіонального розвитку 2021-2027 роки.
- №4664, який має комплексно вирішити питання адміністративно-територіального устрою. Його вже рік навіть не обговорюють, а в липні цього року, Парламент ухвалив «скорочену версію» законопроекту (№8263), котрий вирішує лише частину питань.
Важливим для органів місцевого самоврядування є також проєкт Закону України №2668 «Про внесення змін до статті 4 Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування», який усуває обмеження органів місцевого самоврядування у членстві у всеукраїнських асоціаціях. Але цей законопроект залишається без руху у Парламенті з 2019 року, тому його ми теж не беремося назвати перспективним для розгляду найближчим часом.
Усі актуальні, на нашу думку, законопроекти, важливі для підтримки та розвитку громад і територій, ми зібрали у інфографіці (див. нижче).
Також нагадаємо, над розробкою яких законопроектів у середньостроковій перспективі планує працювати Мінінфраструктури. У Плані заходів з реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні на 2024-2027 роки заплановано роботу над законопроєктами:
- щодо визначення порядку, підстав та критеріїв формування територіальних громад та визначення їх адміністративних центрів;
- про особливості відновлення публічної влади на деокупованих територіях;
- щодо розмежування повноважень органів місцевого самоврядування різних рівнів і органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади за принципом субсидіарності;
- щодо надання додаткових повноважень органам місцевого самоврядування з адміністрування місцевих податків і зборів, зокрема в частині: налагодження обміну інформацією між органами місцевого самоврядування та податковими органами; моніторингу надходження місцевих податків та зборів; автоматизація/цифровізація процесів з адміністрування місцевих податків та зборів.
За інформацією Децентралізація
19 листопада об 11.00 відбулось засідання постійної комісії обласної ради з питань спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Миколаївської області, житлово-комунального господарства, капітального будівництва та архітектури
18 листопада об 11.00 відбулось засідання постійної комісії обласної ради з питань захисту прав і свобод людини, законності і правопорядку, антикорупційної та регуляторної політики, регламенту, депутатської діяльності та етики, комунікативної політики
15 листопада об 10.00 відбулось засідання постійної комісії обласної ради з питань науки і освіти, інновацій, молоді, сім'ї і спорту, культури та духовності
Нд | Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Антон Вікторович